Saturday, November 24, 2012

Perangkap Syaitan

Menurut Ibn Qayyim, bahawa kejahatan syaitan terhadap manusia ini ada enam, mereka akan berusaha bersungguh-sungguh supaya ummat manusia jatuh kepada sekurang-kurang satu daripadanya.

Pertama: Kufur dan Syirik
Ini adalah misi utama pihak syaitan terhadap ummat manusia. Untuk menidakkan Allah dan Rasul Nya. Jika manusia jatuh dalam kategori ini maka mudahlah manusia di peralatkan menjadi tentera-tenteranya malah timbalannya juga.

Kedua : Bida'ah
Jika syaitan gagal untuk menjerumus seseorang itu kedalam kategori pertama, syaitan akan cuba menjerumuskan manusia kepada perangkap kedua ini. Ini biasanya dikalangan muslim itu sendiri kerana lahir dari seorang ibu yang muslim. Syaitan amat gemar pelaku bida'ah dari pelaku maksiat kerana ahli bida'ah menampilkan keagamaan sedangkan perbuatannya adalah merosakkan. Manakala pelaku maksiat jelas kesalahannya. Pelaku bida'ah susah hendak bertaubat kerana beranggapan apa yang dilakukakan adalah ibadat berbanding dengan pelaku maksiat. Sebab itu bida'ah digelar pintu kepada kufur dan syirik.

Ketiga : Dosa Besar
Jika syaitan tidak mampu untuk membawa seseorang itu perangkap bida'ah, maka syaitan akan cuba menjerumuskan seseorang itu membuat dosa-dosa besar. Sehingga seorang ulama pun boleh tergelincir.

Keempat : Dosa Kecil
Jika syaitan tak mampu juga membawa seseorang itu kepada dosa besar. Maka manusia di ajak pula untuk membuat dosa kecil. Sehingga suatu tahap berterusan dengan dosa kecil maka kekal dalam keadaan begitu jadilah ia dosa besar dan dalam satu keadaan adalah lebih baik lagi pelaku dosa besar tetapi takut akan kesalahnnya dari seorang membuat dosa kecil dalam keadaan berterusan dan berasa aman akan kesalahnnya.

Kelima: Sibuk Dengan Perkara Harus
Ini adalah method syaitan untuk menyibukkan manusia dari mendapat ganjaran akhirat. Maka manusia akan sibuk dengan perkara-perkara yang melalaikan dengan beranggapan mereka tidak berdosa tetapi mereka lupa bahawa mereka telah diperalat untuk tidak mendapat ganjaran yang besar disediakan oleh ALlah untuk mereka.

Keenam : Sibuk Dengan Amalan Yang Mudah Dan Ganjaran Kecil
Ini adalah kaedah terakhir syaitan untuk merugikan ummat manusia. Di mana manusia disibukkan untuk membuat amalan yang mudah dan ganjaran kecil supaya tidak mempertingkatkan pengorbanan dan keinginan untuk mendapat ganjaran yang lebih besar.

Inilah serba ringkas modus operandi syaitan terhadap ummat manusia, sehingga ummat manusia jatuh kepada perangkap-perangkap tersebut baik hanya satu, tiga perangkap atau selebihnya.


Wallahualam
Semoga Allah pelihara kita semua

No comments:

Post a Comment