Saturday, November 24, 2012

Islam,Hidup dan Mati

ISLAM SEBAGAI RABBANI (KETUHANAN)

Islam sebagai Rabbani atau agama ketuhanan membawa maksud Islam berhubung dengan Allah SWT . Segala hukum , konsep , prinsip , nilai dan neraca yang terdapat dalam agama Islam adalah daripada Allah SWT .Manusia hanya berperanan untuk menyesuaikan diri dengan Islam dan melaksanakannya sahaja . Seseorang itu disebut Rabbani apabila dia mempunyai hubungan dengan Allah SWT juga arif tentang agama dan kitab Allah SWT serta mengajarkannya.

KONSEP KEHIDUPAN DAN KEMATIAN

Dr Abdul Halim EL Muhammady dalam tulisannya bertajuk Tasawwur Islam mengatakan bahawa alam yang terbentang di hadapan kita dalam pelbagai bentuk dan rupa serta penuh dengan keunikan kejadiannya adalah milik Allah SWT yang mencipta termasuk diri
manusia itu sendiri .

Allah SWT tidak pernah memberi hak milik secara mutlak tetapi yang diberikan hanya untuk kemudahan menggunakan dan memanfaatkan bahan-bahanciptaan-Nya untuk faedah manusia.

Alam serta isinya termasuk langit dan bumi dan segala isi kandungannya iaitu bintang , matahari dan segala planet lain dan sebagainya begitu juga manusia , haiwan , tumbuh-tumbuhan ,gunung-ganang dan berbagai-bagai lagi semuanya milik Allah SWT secara mutlak .Manusia ciptaan Allah SWT tidak mampu mencipta sesuatu daripada ciptaan Allah SWT sekalipun semua manusia bersepakat untuk menciptanya.

KONSEP KEHIDUPAN
Alam tempat kita hidup dan membangun ini telah diciptakan Allah SWT , begitu juga manusia adalah ciptaan Allah SWT . yAllah SWT menciptakan manusia daripada tanah , kemudian daripada air mani hasil percampuran benih lelaki dan benih perempuan .Allah SWT mengurniakan nikmat kepada manusia , iaitu nikmat zahir dan batin supaya manusia bersyukur kepada Allah SWT dengan nikmat kurnian- Nya.

Allah SWT menciptakan makhluknya secara berpasangan , tumbuh-tumbuhan , haiwan ,
manusia yang kita ketahui dan yang kita tidak ketahui .Allah SWT juga mencipta malam dan siang , gelap dan terang , bulan dan matahari serta bintang dan tumbuhan yang melata dan tidak melata . Allah SWT juga mencipta siang untuk manusia mencari nafkah kehidupan dan menciptakan malam silih berganti supaya manusia dapat beristirehat.

Allah SWT yang mentakdirkan bagi setiap yang bernafas atau bernyawa akan menemui mati dan mentakdirkan kepada manusia bahawa selepas mati,manusia akan dibangkitkan semula dan dihimpunkan semula ke alam mahsyar untuk memberi balasan yang setimpal di atas kerja-kerja yang telah dilakukan oleh manusia didunia ini iaitu baik atau jahat . Biasanya baik dibalas baik dan jahat dibalas jahat(Ihsan) .

Firman : Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup ( keatasmu ) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu , siapakah antara kamu yang lebih baik
amalnya , dan Dia MahaKuasa ( membalas amal kamu) lagi Maha Pengampun ( bagi orang-orang yang bertaubat).

Allah SWT mencipta alam ini untuk manusia mengambil manfaat daripadanya dan memberi
kebebasan kepada manusia melakukan apa sahaja daripada alam ini berdasarkan syariat Allah.

SWT Firman : Tidakkah kamu memerhatikan bahawa Allah SWT telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan apa yang ada dibumi , dan telah melimpahkan kepada kamu nikmat-nikmat-Nya yang zahir dan yang batin .

(surah Luqman :20)

Allah telah memberi kemudahan untuk manusia segala sesuatu yang ada di langit dan di bumi , di darat dan di lautan .

Awan = Berkhidmat kepada manusia kerana membawa air lalu diturunkan semula ke bumi dalam bentuk hujan yang boleh menyebabkan tumbuhan biji-bijian dan buah-
buahan menjadi rezeki kepada manusia.

Lautan dan sungai = Sumber pemakanan manusia . Jalan perhubungan daripada sesebuah negara ke negara lain .

Matahari dan bulan = Sumber tenaga dan cahaya.

KONSEP KEMATIAN
Mati ialah terputusnya hubungan roh dengan jasad zahir batin , perpisahan antara keduanya , atau penggantian diri dari satu keadaan kepada keadaan lain . Mati berbeza dengan tidur kerana tidur berupaya terputusnya roh buat sementara dengan hubungan-hubungan lahiriah .
Allah yang menggengam roh pada saat tiba ajalnya, iaitu pada saat tidak adanya hidup , jiwa dan gerakannya . Allah juga yang menggengam roh yang belum datang masa ajalnya di saat dia sedang tidur . Roh tidak lagi mempunyai kemampuan untuk membezakan dan merasakan sekalipun secara batin.

Kita menyedari bahawa 2 perkara yang terpaksa dialami pleh setiap manusia ialah mati
dan keduanya ialah bahawa sesudah mati itu
akan dihidupkan kembali ke alam akhirat .

Kematian ialah satu perkara yang pasti berlaku pada setiap orang yang bernyawa . Firman : ³ Di mana jua kamu berada , mati akan mendapatkan kamu ( bila sampai ajalnya )sekalipun kamu berada dalam benteng-bentengyang tinggi lagi kukuh.

ALAM ROH ± ALAM RAHIM ± ALAM DUNIA ± ALAM BARZAKH ± ALAM AKHIRAT

Mati merupakan hakikat yang pasti ditempuh oleh setiap manusia apabila sampai masa ajalnya . Manusia kan menerima balasan yang setimpal di sisi Allah SWT di akhirat di atas segala amalan yang yang dikerjakan di dunia ini , jika baik maka baiklah balasannya jika jahat maka jahatlah balasannya.

No comments:

Post a Comment