Wednesday, April 27, 2011

Imran Nazar Hosein


Beliau lahir di Pulau Caribbean di Trinidad pada tahun 1942. Nenek moyangnya telah berhijrah ke Trinidad sebagai buruh dari India. Beliau adalah lulusan Institut Aleemiyah di Karachi dan telah belajar di segenap institusi tinggi termasuk Universiti Karachi, Universiti Hindia Barat, Al-Azhar University dan Graduate Institute of International Relations di Switzerland.

Beliau telah bekerja selama beberapa tahun sebagai Foreign Service Officer di Kementerian Luar Negeri Kerajaan Trinidad dan Tobago tetapi menyerah pekerjaannya pada tahun 1985 untuk mengabdikan hidupnya untuk misi Islam.



Dia tinggal di New York selama sepuluh tahun dan saat itu dia telah menjabat jawatan sebagai Pengarah Pengajian Islam untuk Jawatankuasa Bersama Muslim Organisasi dari Greater New York. Dia mengajar tentang Islam di universiti-universiti Amerika dan Kanada dan beberapa perguruan tinggi, gereja, sinagoga, ruangan komuniti penjara dan sebagainya. Dia juga banyak menyertai dialog-dialog antara-agama dengan paderi dan sarjana Kristian dan Yahudi sementara mewakili Islam di Amerika Syarikat. Dia juga salah seorang Imam di Masjid Dar al-Quran di Long Island, New York. Dia juga memimpin Jema'ah dan menyampaikan khutbah setiap minggu di markas besar PBB di Manhattan sebulan sekali selama sepuluh tahun terus-menerus.

No comments:

Post a Comment